Program Profilaktyczno-Wychowawczy Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy na rok szkolny 2017/2018
Program Profilaktyczno-Wychowawczy Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy im. Jana Pawła II w Zespole Szkół Specjalnych w Augustowie na rok szkolny 2017/2018
Wstęp
Program Wychowawczy Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy w Zespole Szkół Specjalnych w Augustowie opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym. Jest realizowany przez wszystkich nauczycieli. W pracy z uczniami z upośledzeniem umysłowym cele wychowania i nauczania traktujemy łącznie, określając je jako cele edukacji.
Celem działalności szkoły jest edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi w zakresie ich wszechstronnego rozwoju na miarę indywidualnych możliwości, przygotowanie do codziennego życia w integracji ze społeczeństwem oraz do podjęcia samodzielnej lub wspomaganej pracy na określonym stanowisku na wolnym lub chronionym rynku pracy.
Motto:
Każdy uczeń ma szansę.
W realizacji misji szkoły należy prowadzić ciągły wychowawczy dialog z rodziną dziecka, który doprowadzi do dobrego, skutecznego, zgodnego oddziaływania wychowawczego. Pierwotne i największe prawa wychowawcze posiadają rodzice w stosunku do swoich dzieci.
Rodzice aktywnie uczestniczą w życiu szkoły, są partnerami we wszystkich podejmowanych działaniach
Wypełnieniu misji szkoły w szczególności będzie służyć:
- Zapewnienie optymalnych warunków do rozwoju uczniów poprzez udzielenie im właściwej pomocy psychologiczno -pedagogicznej, organizowanie specjalistycznej opieki wychowawczej, zdrowotnej i materialnej.
- Zapewnienie zasad bezpieczeństwa, promocji i ochrony zdrowia w realizacji podjętych zadań.
- Organizowanie dodatkowych zajęć dla uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych, pasji, zainteresowań oraz możliwości finansowych organu prowadzącego.
- Współdziałanie z PP-P oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom.
- Tworzenie sytuacji sprzyjających i doskonalących zaradność i niezależność uczniów w czynnościach samoobsługowych i życiowych.
- Współpraca z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki zdrowotnej.
- Kultywowanie cyklicznych imprez okolicznościowych oraz tworzenie tradycji związanych z patronem szkoły.
Wartości wychowawcze i profilaktyczne
Podmiotem działań jest konkretna osoba.
Edukacja szkolna wymaga zachowania odpowiedniej proporcji między przekazem informacji, rozwijaniem umiejętności i wychowaniem.
Podmiotem wychowania i kształcenia jest uczeń, zatem podstawą procesu edukacji powinny być potrzeby rozwojowe ucznia, a nie wymogi poszczególnych zajęć edukacyjnych.
Wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia – stanowi nadrzędny cel pracy edukacyjnej realizowany w zakresie:
- nauczania – jako integralnego traktowania wiadomości przedmiotowych dla lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie,
- kształcenia umiejętności w celu zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce,
- wychowania – czyli tworzenia środowiska wszechstronnego rozwoju osobowego i wspierania działań wychowawczych rodziców.
Wychowanie – jest to proces wspomagania dzieci i młodzieży w rozwoju ukierunkowany na osiągnięcie pełni dojrzałości na miarę swoich możliwości w obszarach:
- fizycznym, psychicznym, społecznym, duchowym.
Profilaktyka - ma na celu redukowanie przypadków niedostosowania społecznego, wykolejeń, patologii społecznej, zapobieganie chorobom i uzależnieniom.
Główną wartością w procesie wychowania jest wyzwalanie aktywności dziecka pamiętając, iż każde posiada swoiste uzdolnienia i braki.
Rozwijanie dociekliwości poznawczej powinno być ukierunkowane na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna.
Oddziaływania wychowawcze cechują się życiową użytecznością i powinny wdrażać ucznia do samodzielności społecznej. Naczelna zasada wychowania brzmi: „do życia przez życie”.
Każdy uczeń ma prawo do dobra własnego i odnalezienia swojego miejsca w świecie.
Poszczególni uczniowie rozwijają się we właściwym sobie tempie, do tego tempa więc należy dostosować zakres działań wychowawczych.
Wychowanie musi być oparte na zainteresowaniach uczniów, które są podstawowym kryterium doboru materiału i środków nauczania.
Za fundamentalną zasadę uznaje się podążanie osobistą ścieżką ucznia, czyli stwarzanie możliwości a nie wymagań.
Każdy uczeń ma możliwość:
- wzbogacać wiedzę z zakresu profilaktyki
- uczestniczyć w promocji zdrowego stylu życia
- zwiększać umiejętności bezpiecznego zachowania się w środowisku lokalnym
- poprawiać relacje interpersonalne
- wzbogacać wiedzę z obszaru dorastania i dojrzewania
Do zadań profilaktycznych należy także zmniejszanie występowania przypadków agresywnych zachowań, ulegania negatywnym wpływom rówieśników.
Cele i zadania wychowawczo-profilaktyczne szkoły
Cele i zadania wychowawczo-profilaktyczne szkoły, w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębszym, oparte są na podstawie programowej i zawierają:
- Tworzenie warunków niezbędnych do zapewnienia uczniowi komfortu psychicznego i poczucia bezpieczeństwa emocjonalnego.
- Tworzenie warunków i sytuacji doskonalących zaradność życiową oraz niezależność w czynnościach samoobsługowych.
- Ochrona zdrowia i bezpieczeństwa w życiu codziennym – poszerzanie wiadomości i umiejętności z zakresu bezpiecznych zachowań, wyuczenie określonych umiejętności ważnych dla zdrowia i przekształcenie ich w sprawności.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych , wykorzystywanie różnych sytuacji życiowych do rozwijania umiejętności komunikacyjnych uczniów.
- Kształtowanie relacji społecznych, przygotowanie do pełnienia ról społecznych i zawodowych.
- Uczenie rozumienia swoich praw, umiejętności ich egzekwowania.
- Uczenie odpowiedzialności za swoje czyny i postępowanie.
- Nabywanie niezbędnych umiejętności przewidywania zagrożeń, unikania ich i radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.
- Tworzenie warunków do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu.
- Uwrażliwienie na czynniki chorobotwórcze i substancje szkodliwe dla zdrowia ( nikotyna, alkohol, leki, dopalacze, narkotyki, AIDS) oraz konsekwencje zachowań ryzykownych.
- Kształtowanie bezpiecznych zachowań w różnych sytuacjach życiowych w zakresie ruchu drogowego, właściwych zachowań wobec nieznanych osób, sposobów postępowania w razie kontaktu z nieznaną substancją, umiejętności mówienia „ nie” w sytuacjach zagrożenia zdrowia i bezpieczeństwa.
- Poszerzenie umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
- Tworzenie warunków umożliwiających uczniom dokonywanie właściwego wyboru kierunków przyszłej pracy.
- Kształtowanie pozytywnego wizerunku ucznia w środowisku społecznym jako potencjalnego pracownika, klienta i użytkownika.
- Umożliwienie udziału w aktualnych wydarzeniach społecznych i kulturalnych.
- Przybliżanie tradycji i obyczajów lokalnych, narodowych, rozbudzanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej, regionu, kraju.
- Umożliwianie poznawania środowiska przyrodniczego oraz budzenie zainteresowania
- i szacunku dla przyrody.
Koncepcja współpracy z rodzicami (opiekunami)
Warunkiem powodzenia w edukacji jest nawiązanie współpracy z rodziną.
Największe prawa wychowawcze posiadają rodzice w stosunku do swoich dzieci.
Nauczyciele wspierają rodziców w dziedzinie wychowania.
Kierunek działalności wychowawczej powinien uwzględniać wolę rodziców.
Rodzice biorą udział w tworzeniu indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych, w realizowaniu pewnych jego części na terenie domu oraz w konsultacjach dotyczących postępów i trudności dziecka.
Podejmowanie aktywności na rzecz działań promujących zdrowy styl życia w rodzinie i środowisku.
Formy współpracy z rodzicami (opiekunami):
- dążenie do pełnego poznania sytuacji rodzinnej, udzielanie pomocy w rozwiązywaniu problemów w miarę możliwości,
- organizowanie spotkań szkoleniowych – pedagogizacja rodziców,
- zasięganie opinii rodziców, np. za pomocą ankiet, na tematy dotyczące działalności szkoły i oczekiwań wobec niej, także zachęcanie rodziców do tworzenia struktur formalnych, współdziałających z placówką,
- zasięganie u rodziców informacji dotyczących rozwoju dziecka, jego trybu życia, upodobań, stanu zdrowia w celu pełniejszej diagnozy pedagogicznej,
- organizowanie spotkań i imprez szkolnych w czasie dogodnym dla rodziców,
- organizowanie semestralnych i międzysemestralnych spotkań klasowych w miłej i życzliwej atmosferze,
- organizowanie zajęć dydaktycznych, w których mogą uczestniczyć rodzice w ramach cyklu „otwarta szkoła”.
Tradycje szkolne
Motto:
Szkoła z „własną twarzą”.
Tworzenie obyczajowości i uroczystości związanych z życiem szkoły i wychowanków powinno ukształtować u uczniów, rodziców i nauczycieli poczucie przynależności do miejsca, osób, wartości.
Aktywny udział w uroczystych obchodach Święta Szkoły
Ceremoniał tradycji i uroczystości związanych z postacią patrona szkoły służy propagowaniu wartości uniwersalnych i religijnych.
Prowadzenie edukacji środowiska lokalnego w zakresie problematyki osób z niepełnosprawnością służy propagowaniu integracji osób niepełnosprawnych ze środowiskiem.
Szkoła organizuje cykliczne i systematyczne imprezy szkolne według opracowanego harmonogramu imprez i uroczystości szkolnych.
Jesteśmy otwarci na uczestniczenie w przedsięwzięciach środowiskowych: konkursach, przeglądach, wystawach oraz imprezach okolicznościowych zgodnych z kalendarzem świąt państwowych, religijnych, szkolnych i lokalnych.
Działania przeciwstawiające się niepożądanym zachowaniom i patologii wśród uczniów
- Każdy wychowawca rozpoznaje i diagnozuje zagrożenia występujące w jego zespole uczniów. W tym celu współpracuje z rodziną lub opiekunami ucznia.
- W pierwszym miesiącu nowego roku szkolnego wychowawca ustala plan działań wychowawczych na dany rok szkolny, który konsultuje z rodzicami.
- W szkole obowiązuje procedura postępowania interwencyjnego w sytuacji wystąpienia zachowań niepożądanych u uczniów.
- Wychowawca współpracuje z instytucjami wspomagającymi pomoc uczniom zagrożonym patologią: PP-P, KPP, PCPR, MOPS, gminnymi ośrodkami pomocy społecznej, Sądem Rodzinnym i dla Nieletnich.
Diagnoza sytuacji wychowawczej w roku szkolnym 2017/2018
Diagnozę sytuacji wychowawczej sporządzono na podstawie przeprowadzonych wywiadów środowiskowych z rodzicami / opiekunami uczniów, obserwacji sposobu zachowań uczniów i ich potrzeb, analizy dokumentacji szkolnej.
- Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy liczy 18 uczniów.
- Wiek uczniów kształtuje się w granicach: 16 – 23 lat.
Rok urodzenia |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
Ilość uczniów |
1 |
0 |
3 |
3 |
5 |
2 |
|
1 |
Uczniowie wchodzą w dorosłość. W związku z tym potrzebują szczególnego wsparcia w sytuacjach:
- nawiązywania poprawnych kontaktów społecznych,
- przestrzegania zasad bezpieczeństwa,
- właściwej samooceny oraz różnicowania dobra i zła.
- akceptacji siebie,
- odwagi w trafnym, samodzielnym podejmowaniu decyzji,
- kształtowania postaw w kierunku nawiązywania pozytywnych relacji z ludźmi, także płci przeciwnej,
- rozumienia sensu pracy i satysfakcji z jej wykonywania,
- działań profilaktycznych uświadamiających, że używki – nie są atrybutami dorosłości
- kształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami i urządzeniami oraz opanowania prostych umiejętności i czynności pracy
- kształtowanie prawidłowej postawy uczniów wobec pracy w aspekcie motywacji, kompetencji i wykonania
- Uczniowie Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy mieszkają w domach rodzinnych w mieście, na wsi oraz w Domach Pomocy Społecznej dla Dzieci i Młodzieży.
Środowisko uczniów |
Wieś – Dom rodzinny |
Miasto – Dom rodzinny |
Dom Pomocy Społecznej |
Liczba uczniów
|
9 |
4 |
5 |
Spośród uczniów SSPdP –9 dojeżdża do szkoły spoza obrębu Augustowa, w tym 3 uczniów dojeżdża samodzielnie. Są oni narażeni na szereg niebezpieczeństw i zagrożeń zewnętrznych, takich, jak:
- niekulturalne traktowanie przez rówieśników dojeżdżających z innych szkół (agresja słowna i fizyczna),
- powrót do domu o zmroku,
- brak właściwej oceny sytuacji w drodze - problemy związane z komunikacją werbalną w środkach komunikacji.
W związku z tym uczeń dojeżdżający potrzebuje wsparcia wychowawczego w kierunku:
- działań zmierzających do wykształcenia pozytywnej samooceny,
- akceptacji własnej niepełnosprawności,
- umiejętności prawidłowego zachowania i reagowania w sytuacjach trudnych,
- uaktywniania procesów myślowych ułatwiających podejmowanie trafnych decyzji w obliczu zagrożenia zdrowia i życia.
Absolwent naszej szkoły powinien:
- mieć świadomość własnej tożsamości, akceptować sam siebie,
- posiadać kulturę osobistą, stosować zasady dobrego wychowania,
- w miarę możliwości - samodzielnie podejmować decyzje,
- nawiązywać pozytywne relacje z ludźmi, rozpoznawać sytuacje zagrożenia,
- znać i akceptować atrybuty „dorosłości”,
- świadomie unikać zagrożeń (nikotyna, alkohol, narkotyki, grupy nieformalne),
- mieć poczucie przynależności regionalnej i narodowej,
- dostrzegać konieczność wykonywania określonej pracy, zadania,
- radzić sobie z sukcesami i porażką.
Wyznaczone kierunki pracy wychowawczo-opiekuńczej w roku szkolnym 2017/2018
Przeciw działanie uzależnieniom, walka z dopalaczami i narkotykami, wzmacnianie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży i umiejętności z zakresu bezpiecznych zachowań, wyuczenie określonych umiejętności ważnych dla zdrowia i przekształcenie ich w sprawności.
Upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, rozwijanie kompetencji czytelniczych.
Wzmacnianie wiary ucznia we własne siły i w zdolność osiągania wartościowych i trudnych celów (budowanie pozytywnej samooceny.
Odpowiednie korzystanie z Internetu i mediów społecznościowych, rozwijanie wśród uczniów kompetencji zawodowych.
Efekty działań wychowawczych:
Uczeń:
- Umie ocenić swoje możliwości zawodowe i szanse zatrudnienia.
- Analizuje swoje działania, koryguje i modyfikuje je w zależności od potrzeb.
- Potrafi dostosować się do rygorów i standardów zawodowych.
- Potrafi dokonywać wyboru drogi życiowej, w oparciu o oferty jakie daje mu społeczeństwo.
- Umie pokonywać trudności, być przedsiębiorczym i opanowanym.
- Ma poczucie własnej wartości i szanuje godność innych ludzi.
- Zna postać i wzorce osobowe patrona szkoły.
- Zna tradycje szkoły, świadomie i aktywnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły.
- Ma poczucie bliskości ze środowiskiem lokalnym, z narodem i jego kulturą.
- Posiada umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych, przestrzegania zasad bezpieczeństwa, dbania o własne zdrowie.
- Podejmuje działania prozdrowotne, potrafi korzystać z podstawowych placówek służby zdrowia i instytucji działających na rzecz bezpieczeństwa i pomocy osobom z niepełnosprawnością intelektualną.
- Aktywnie i twórczo spędza czas wolny, podejmuje działania proekologiczne.
Lp. |
Cele wychowawcze |
Zadania |
Osoba Odpowiedzialna |
Forma realizacji
|
|
Analiza środowiska ucznia pod względem jego potrzeb i możliwości.
Kształtowanie sylwetki i wizerunku ucznia. |
Rozpoznanie potrzeb ucznia na podstawie jego dokumentów, rozmów, obserwacji, wywiadów, spotkań z rodzicami.
Rozwijanie osobowości ucznia: postawy autokreatywnej, nazywania i wyrażania uczuć i emocji,, umiejętności dokonywania wyborów, ponoszenia konsekwencji za swoje czyny. |
Wychowawcy klas,
Wszyscy nauczyciele |
Systematyczna analiza. Rozmowy z uczniami. Obserwacja uczniów.
Zajęcia z funkcjonowania osobistego i społecznego, zajęcia z psychologiem. |
2 |
Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za właściwą postawę i realizację obowiązku szkolnego.
|
Konsekwentnie podejmować działania dyscyplinujące w stosunku do uczniów opuszczających zajęcia szkolne.
|
Wychowawcy klas Psycholog
|
Pogadanki o prawnych konsekwencjach niewypełnienia obowiązku szkolnego Kontakt z rodzicami Kontakt z kuratorami sądowymi
Systematyczne (miesięczne)nagradzanie ucznia za najlepszą frekwencję w klasie.
|
3 |
Rozwijamy kulturę spędzania wolnego czasu, racjonalnego wypoczynku, układania właściwych relacji życiowych i zawodowych oraz koleżeńskich. |
Ustalamy priorytety życiowe i zawodowe : -analizujemy własne zainteresowania i potrzeby; -określamy swoje codzienne zadania i cele; -prezentujemy racjonalne wybory; -ustalamy sposoby i formy realizacji życiowych planów; -konfrontowanie i modyfikowanie działań w zależności od oceny sytuacji; -pilnowanie własnych spraw ; -wartościowanie pozytywne i świadome zagrożeń.
|
Wychowawca klasy, nauczyciele przysposobienia do pracy |
- rozmowy z uczniami - dyskusje z rodzicami -próby konfrontacji i samooceny - budowanie argumentacji -prezentowanie stanowisk przez uczniów. |
4.
|
Dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo.
|
Propagowanie zdrowego stylu życia -jak zmagać się ze sobą pokonywać zagrożenia, gdzie szukać pomocy i rady (miejsca, ludzie, poradnie, instytucje. Wdrażamy zasady zdrowej diety, higieny i bezpieczeństwa w życiu codziennym. |
Wychowawcy klas, Nauczyciele.
E. Chilicka, |
-Spotkanie z pielęgniarką, pogadanka -wdrażanie do aktywności fizycznej - organizowanie wspólnych imprez kulturalnych i propagujący ruch fizyczny
|
5. |
Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości.
Przeciwdziałanie uzależnieniom, walka z dopalaczami i narkotykami. Bezpieczeństwo w Internecie. Właściwe korzystanie z mediów społecznościowych
|
1.Rozwijanie umiejętności komunikowania się w grupie 2.Zwracanie uwagi na kulturę osobistą i kulturę słowną 3.Kształtowanie umiejętności samooceny 4.Uświadomienie, czym w życiu jest miłość, przyjaźń, szacunek, tolerancja 5.Zaznajmienie z prawami i obowiązkami dziecka, ucznia, człowieka.
1.Zdobywanie wiedzy na temat skutków stosowania substancji uzależniających 2.Nauka asertywnego odmawiania w sytuacji presji społecznej 3.Zdobywanie wiedzy na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnych sytuacjach (osoby i instytucje) 4.Rozładowywanie napięć emocjonalnych w sposób społecznie akceptowany. 5. Nauka bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych i Internetu. |
Psycholog, logopeda i nauczyciele.
Wychowawcy, nauczyciele, psycholog
|
-wyrabianie odpowiedzialności za słowo -przestrzeganie kulturalnego zachowania do siebie nawzajem, -wspólne rozwiązywanie konfliktów, -pogadanki, -samokontrola, -samoocena w czasie zajęć,
- Pogadanki wychowawcze - Rozmowy indywidualne - Omawianie zaistniałych sytuacji konfliktowych - Scenki dramowe - Zajęcia rewalidacji z psychologiem. - Spotkanie z przedstawicielami policji
|
6. |
Wychowanie patriotyczne młodzieży.
Postać i wzorzec osobowy Patrona szkoły Jana Pawła II. |
Kształtowanie postaw patriotycznych poprzez wzbudzenie szacunku do własnej ojczyzny i jej bohaterów , rozwijanie w uczniach podstawowych wartości patriotycznych rozwijanie poczucia dumy narodowej. Wdrażanie do aktywnego udziału w uroczystościach. Konstruowanie działań Wychowawczych opartych na wartościach potwierdzonych życiem i działalnością patrona szkoły. |
Nauczyciele, wychowawcy.
Wszyscy nauczyciele |
-udział w uroczystościach klasowych i -szkolnych, -przygotowanie gazetki klasowych, -pogadanki rozmowy na temat ważniejszych wydarzeń.
|
7.
|
Upowszechnianie czytelnictwa . |
Rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży. |
Zespół Profilaktyczno - Wychowawczy nauczyciele, wychowawcy. |
Wyjście do biblioteki Miejska Biblioteka Publiczna- lekcje biblioteczne - pogadanki, rozmowy Realizacja programu ” Czytająca szkoła”.
|
8. |
Uczymy się dysponować własnym budżetem. |
1.Budzenie świadomego stosunku do spraw wydawania pieniędzy, przygotowanie do gospodarowania własnymi zarobkami w przyszłości. 2.Sposoby wydawania pieniędzy.
|
Nauczyciele uczący przedmiotu: funkcjonowanie osobiste i społeczne. |
-robinie zakupów za odliczoną gotówką, -obliczenie pieniężne: złote, grosze, rozmienianie na drobne, -zadania dotyczące kupowania i sprzedawania ceny ilość, kosztu zakupu, wydawania .
|
9. |
Moja przyszłość. |
Skierowanie zainteresowań uczniów ku zagadnieniom pracy zawodowej, rozwijanie wyobraźni w tym kierunku – wstęp do orientacji zawodowej.
|
Nauczyciele z przysposobienia do pracy. |
-wycieczki do zakładów pracy, -poznanie zawodów czynności pracy. |
10. |
Moja droga do pracy w zawodzie. |
1.Rozbudzenie ambicji, planowanie dalszego kształcenia – kursy. 2.Rozmowa nt. pojęcia pracy problemów z tym związanych -aspiracje a możliwości życiowe 3.Kształcenie właściwej postawy wobec pracy, użyteczność pracy. |
Wychowawcy. Nauczyciele z przysposobienia do pracy. Współpraca z PUP. |
- spotkanie z psychologiem z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej - preorientacja zawodowa
|
11. |
Wychowanie do życia w rodzinie.
|
Uświadomienie roli rodziny w życiu człowieka. Poznanie praw i obowiązków dziecka, rodzica .
|
Nauczyciele, wychowawcy. |
Warsztaty na temat relacji damsko-męskich. Bieżące rozwiązywanie problemów wychowawczych. |
Ewaluacja programu
Ewaluacja programu zostanie przeprowadzona w czerwcu 2018r. poprzez:
- obserwację i ocenę ucznia pod względem rozwoju jego umiejętności, sposobu zachowania oraz przestrzegania norm społecznie akceptowanych.
- uzyskiwanie stosownych informacji od rodziców, wychowawców i nauczycieli
- opracowanie wniosków i propozycji zmian na kolejny rok szkolny.