Program profilaktyczno-wychowawczy Gimnazjum na rok szkolny 2017/2018
PROGRAM PROFILAKTYCZNO - WYCHOWAWCZY GIMNAZJUM NR 5 SPECJALNEGO IM. JANA PAWŁA II W ZESPOLE SZKÓŁ SPECJALNYCH W AUGUSTOWIE NA ROK SZKOLNY 2017/2018
Wstęp
Program wychowawczo - profilaktyczny Gimnazjum nr 5 Specjalnego im. Jana Pawła II w Zespole Szkół Specjalnych w Augustowie opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym. Jest realizowany przez wszystkich nauczycieli pracujących z uczniami tej szkoły. W pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną cele wychowania, profilaktyki traktujemy łącznie, określając je jako cele edukacji.
Misja szkoły: Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i niepełno sprawnościami sprzężonymi w zakresie ich wszechstronnego rozwoju na miarę indywidualnych możliwości, przygotowanie do życia w integracji ze społeczeństwem.
Motto:
Każdy uczeń ma szansę.
W realizacji misji szkoły należy prowadzić ciągły wychowawczy dialog z rodziną dziecka, który doprowadzi do dobrego, skutecznego, zgodnego oddziaływania wychowawczego.
Wypełnieniu misji szkoły w szczególności będzie służyć:
- Zapewnienie optymalnych warunków do rozwoju uczniów poprzez udzielenie im właściwej pomocy pedagogicznej, organizowanie specjalistycznej opieki wychowawczej, psychologicznej, zdrowotnej i materialnej.
- Zapewnienie zasad bezpieczeństwa, profilaktyki, promocji i ochrony zdrowia w realizacji podjętych zadań.
- Organizowanie dodatkowych zajęć dla uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych oraz możliwości finansowych organu prowadzącego.
- Współdziałanie z PP-P, Powiatową Stacją Sanitarno - Epidemiologiczną w Augustowie oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom.
- Współpraca z rodzicami i opiekunami w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki zdrowotnej.
Do Gimnazjum nr 5 uczęszcza 7 uczniów, w tym : 4 chłopców i 3 dziewczynki. 5 uczniów dojeżdża ze wsi, pozostali mieszkają w mieście. 1 uczennica przebywa w rodzinie zastępczej, 6 uczniów w domu rodzinnym
Wartości wychowawcze i profilaktyczne
Podmiotem działań jest konkretna osoba.
- Główną wartością w procesie wychowania jest wyzwalanie bezpiecznej aktywności dziecka pamiętając, iż każde posiada swoiste uzdolnienia i braki.
- Rozwijanie dociekliwości poznawczej powinno być ukierunkowane na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna.
- Oddziaływania wychowawcze i profilaktyczne cechują się życiową użytecznością i powinny wdrażać ucznia do samodzielności społecznej. Naczelna zasada wychowania brzmi: „do życia przez życie”.
- Każde dziecko ma prawo do dobra własnego i odnalezienia swojego miejsca w świecie.
- Poszczególni uczniowie rozwijają się we właściwym sobie tempie, do tego tempa więc należy dostosować zakres działań wychowawczych.
- Wychowanie i profilaktyka muszą być oparte na zainteresowaniach uczniów, które są podstawowym kryterium doboru materiału i środków nauczania.
- Za fundamentalną zasadę uznaje się podążanie osobistą ścieżką ucznia, czyli stwarzanie możliwości a nie wymagań.
- Każdy uczeń musi mieć stworzone warunki do podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej i religijnej.
PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNYCH NA ROK SZKOLNY 2017/2018
L.p. |
Cele |
Sposoby realizacji |
Formy realizacji |
1. |
Wszechstronne poznanie uczniów i ich potrzeb w środowisku szkolnym i rodzinnym.
|
1.Przeprowadzenie wywiadów środowiskowych z rodziną / opiekunami uczniów 2.Obserwacja zachowań uczniów podczas zajęć i kontaktów z rówieśnikami. 3.Diagnoza sytuacji wychowawczej i socjalno – bytowej uczniów. |
Indywidualne rozmowy z rodzicem / opiekunem uczniów; rozmowy z uczniem; Diagnoza potrzeb wychowawczo - opiekuńczych |
2. |
Wdrażanie do przestrzegania zasad regulujących zachowania podczas zajęć i przerw. Kształtowanie prawidłowych postaw społecznych. Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia w grupie rówieśniczej i w kontaktach z dorosłymi. |
1.Wdrażanie uczniów do systematycznego udziału w zajęciach szkolnych. 2.Poszanowanie godności osobistej i nietykalności cielesnej. 3.Nauka panowania nad negatywnymi emocjami. 4. Wdrażanie do używania form grzecznościowych. 5.Nauka kulturalnego prowadzenia rozmowy i rozwiązywania konfliktów bez stosowania agresji. 6. Wdrażanie do okazywania szacunku pracownikom szkoły , swoim kolegom i koleżankom. 7.Wdrażanie do poszanowania własności osobistej i społecznej oraz pracy własnej i innych ludzi. |
Zawieranie kontraktów klasowych. Wspólne omawianie zaistniałych sytuacji. Prowadzenie zajęć wychowawczych. Udział w zajęciach z psychologiem. Korygowanie niepożądanych postaw. Realizacja planów pracy wychowawcy. Dokonywanie samooceny swojego zachowania. |
3. |
Przybliżanie postaci patrona szkoły. Kształtowanie postaw patriotycznych, wychowanie do wartości. |
1Poznawanie faktów z życia Jana Pawła II. 2.Zachęcanie do aktywnego udziału w uroczystościach szkolnych i organizowanych w środowisku lokalnym. 3. Utrwalanie znajomości symboli narodowych, hymnu państwowego, poznawanie faktów z historii Polski.
|
Realizacja planów pracy z klasą. Recytacja wierszy na uroczystościach szkolnych. Oglądanie tematycznych prezentacji multimedialnych. Wyjścia do miejsc poświęconych pamięci osobie Jana Pawła II. Udział w szkolnej uroczystości z okazji 11 Listopada, uchwalenia Konstytucji 3 Maja. |
4. |
Troska o wszechstronny i prawidłowy rozwój uczniów |
1.Indywidualizacja wymagań w stosunku do uczniów o różnych poziomach rozwoju psychoemocjonalnego. 2. Aktywizowanie uczniów w czasie zajęć. 3. Przeprowadzenie wielospecjalistycznej diagnozy ucznia z wykorzystaniem narzędzi diagnostycznych zgodnych z WSO. |
Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej; atrakcyjna organizacja zajęć; analiza indywidualnych potrzeb uczniów. |
5. |
Upowszechnianie czytelnictwa. Rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród uczniów. |
1. Rozwijanie zainteresowań książką. Ukazywanie czytania jako sposobu spędzania wolnego czasu i źródła informacji. 2.Poznanie placówek kultury, kontynuowanie współpracy i cyklicznych spotkań organizowanych w bibliotece dziecięcej, Augustowskich Placówkach Kultury, Szkole Muzycznej, kinie, itp. 3. Kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania się w miejscach użyteczności publicznej i na uroczystościach szkolnych. 4.Realizacja ogólnopolskiego programu „Czytająca szkoła” .
|
Współpraca z APK, ośrodkami i instytucjami kultury; prowadzenie koła czytelniczo - recytatorskiego, organizacja wycieczek tematycznych; organizacja zajęć z wykorzystaniem technologii komputerowej. Organizowanie zajęć integracyjnych propagujących czytelnictwo. |
6. |
Przygotowanie uczniów do udziału w życiu społecznym |
1.Uczenie szacunku do symboli narodowych, historii miasta, regionu, kraju. 2.Udział w uroczystościach poświęconych ważnym wydarzeniom lokalnym i patriotycznym. 3. Miejsca pamięci narodowej w naszym mieście. 4.Dalsze poznawanie sylwetki Patrona Szkoły Jana Pawła II. Zapoznanie ze znaczeniem ceremoniału szkoły. 5. Rozwój zainteresowań środowiskiem lokalnym i przyrodniczym 6.Organizacja wycieczek tematycznych w celu poznania miejsc usługowych i użyteczności publicznej w naszym mieście |
Realizacja ośrodków tematycznych; organizacja gazetek tematycznych, wystawy prac plastycznych, przygotowanie plakatów, prezentacji multimedialnych. |
7. |
Edukacja prozdrowotna i profilaktyczna |
1.Kształtowanie nawyków zdrowotnych poprzez rozwój fizyczny. 2. Stały kontakt ze szkolną pielęgniarką, współpraca z Powiatową Stacją Sanitarno- Epidemiologiczną w Augustowie. 3.Wdrażanie uczniów do troski o higienę osobistą i dbania o estetykę wyglądu. 4. Wdrażanie do prawidłowego korzystania z urządzeń sanitarnych. 5. Nauka bezpiecznego zachowania się na terenie szkoły , podczas wyjść , dojazdów do szkoły, poruszaniu się po drogach. 6. Zwrócenie uwagi na uczniów z wadami fizycznymi – realizacja zajęć rewalidacyjnych ruchowych (gimnastyka korekcyjna). 7. Realizacja tematów o zasadach bezpieczeństwa w czasie przerw szkolnych (święta, ferie zimowe, wakacje). 8.Nauka aktywnego spędzania wolnego czasu. Ukazywanie pozytywnego wpływu aktywności ruchowej na rozwój organizmu. 9. Realizacja tematów z zakresu zdrowego odżywiania. 10. Działania profilaktyczne zapobiegające nałogom( palenie papierosów, dopalacze). 11. Realizacja programów prozdrowotnych realizowanych przy współpracy z Sanepidem w Augustowie. 12. Nauka bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych. |
Organizacja zajęć o tematyce prozdrowotnej i profilaktycznej; wystawy prac plastycznych; gazetki tematyczne; ćwiczenia praktyczne; zajęcia plenerowe; Współpraca z pielęgniarką, sanepidem. Przeprowadzenie zajęć ukazujących szkodliwość palenia papierosów i dopalaczy. Udział w spotkaniach organizowanych przez Sanepid, wykorzystywanie pozyskanych materiałów edukacyjnych. Poznawanie zdrowych produktów w ramach zajęć z techniki. Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych z zakresu wychowania komunikacyjnego.
|
8. |
Edukacja ekologiczna i przyrodnicza |
1.Opieka nad roślinami w klasie. 2.Zapoznanie uczniów ze znaczeniem ochrony przyrody. 3. Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska naturalnego. 4. Nauka zasad recyklingu – segregowania surowców wtórnych. 5. Wpływ człowieka na środowisko przyrodnicze (pozytywny i negatywny) 6. Współpraca z Nadleśnictwem Augustów – organizacja ścieżek dydaktycznych |
Opieka nad kącikiem przyrody; współpraca z Nadleśnictwem Augustów; praktyczne ćwiczenia; oglądanie filmów edukacyjnych, poglądowych, wycieczki tematyczne, ścieżki dydaktyczne, itp. |
9. |
Prace na rzecz szkoły i środowiska |
1.Wdrażanie do utrzymania ładu i porządku. 2.Troska o podręczniki , przybory i materiały szkolne. 3. Dbanie o estetykę klasy. 4.Wdrażanie uczniów do pomocy rodzicom w pracach domowych. |
Ćwiczenia praktyczne, nauka umiejętności w zakresie samodzielności. |
10. |
Wychowanie komunikacyjne – poszerzenie wiedzy na temat bezpiecznego zachowania się poza szkołą |
1.Zapoznanie uczniów z podstawowymi zasadami ruchu drogowego. 2.Zwrócenie uwagi uczniów na zachowanie bezpieczeństwa w drodze do i ze szkoły. 3. Zwracanie uwagi na bezpieczne korzystanie z ulic w czasie poruszania się po mieście, w czasie wycieczek związanych z realizacją tematów lekcji. |
Współpraca z Komendą Powiatową Policji; Komendą Powiatową Państwowej Staży Pożarnej i instytucjami zajmującymi się zdrowiem i bezpieczeństwem |
11. |
Współpraca z rodzicami |
1.Organizacja systematycznych spotkań z rodzicami przez wychowawców klas. 2.Indywidualne rozmowy wspierające rodziców w pracy z uczniem niepełnosprawnym. 3. Zapraszanie rodziców na warsztaty, pogadanki wynikające z bieżących potrzeb. 4. Udział rodziców w uroczystościach szkolnych. 5. Włączanie Rodziców do organizacji wycieczek / zajęć plenerowych. 6 Podkreślenie wartości rodziny, pogłębienie więzi rodzinnych.. 7. Umożliwienie współpracy rodziców z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną. |
Spotkania, warsztaty, pogadanki tematyczne; organizacja zajęć tematycznych w klasie. |
12. |
Organizacja pomocy i wsparcia dla uczniów. |
1.Zapewnienie opieki świetlicowej. 2.Współpraca podczas organizacji dowozu uczniów do i ze szkoły. 3. Poznanie sytuacji materialno – bytowej uczniów i ich rodzin. 4 Zapewnienie realizacji dożywiania w ramach współpracy z ośrodkami pomocy społecznej. |
Współpraca z ośrodkami GOPS, MOPS. |
Monitorowanie efektów działalności wychowawczej i profilaktycznej
Zakładamy, że w wyniku systematycznego, skorelowanego i spójnego oddziaływania uczeń :
- ma poczucie przynależności do społeczności szkolnej, środowiska lokalnego, regionu i kraju,
- jest samodzielny w zakresie podstawowej samoobsługi,
- przestrzega zasad i norm społecznie akceptowanych obowiązujących w klasie, na terenie szkoły, w kontaktach z innymi osobami, w miejscach publicznych,
- przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa
- rozumie podstawowe zasady profilaktyki w zakresie zdrowia i higieny
- ma poczucie własnej wartości,
- zachowuje się adekwatnie do sytuacji,
- kształtuje i rozwija własne predyspozycje i zdolności,
- podejmuje współpracę, rozwija umiejętność mówienia o sobie, zgłaszania swoich potrzeb,
Ewaluacja programu
Ewaluacja programu zostanie przeprowadzona w czerwcu 2018r.. poprzez:
- Obserwację i ocenę ucznia pod względem rozwoju jego umiejętności, sposobu zachowania oraz przestrzegania norm społecznie akceptowanych.
- Uzyskiwanie stosownych informacji zwrotnych od rodziców – w zależności od potrzeb.
- Spotkania zespołu nauczycieli gimnazjum w celu opracowania wniosków i propozycji zmian na kolejny rok szkolny.