PROGRAM WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 7 SPECJALNEJ IM. JANA PAWŁA II W ZESPOLE SZKÓŁ SPECJALNYCH W AUGUSTOWIE NA ROK SZKOLNY 2017/2018

Wstęp

Program wychowawczo - profilaktyczny Szkoły Podstawowej nr 7 Specjalnej im. Jana   Pawła II w  Zespole Szkół Specjalnych w Augustowie opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym. Jest realizowany przez wszystkich nauczycieli. W pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną cele wychowania, nauczania i profilaktyki traktujemy łącznie, określając je jako cele edukacji.

Misja szkoły: Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi w zakresie ich wszechstronnego rozwoju na miarę indywidualnych możliwości, przygotowanie do życia w integracji ze społeczeństwem.

 Motto:

Każdy uczeń ma szansę.

 W realizacji misji szkoły należy prowadzić ciągły wychowawczy dialog z rodziną dziecka, który doprowadzi do dobrego, skutecznego, zgodnego oddziaływania wychowawczego.

Wypełnieniu misji szkoły w szczególności będzie służyć:

 

  1. Zapewnienie optymalnych warunków do rozwoju uczniów poprzez udzielenie im właściwej pomocy pedagogicznej, organizowanie specjalistycznej opieki wychowawczej, psychologicznej, zdrowotnej i materialnej.
  2. Zapewnienie zasad bezpieczeństwa, profilaktyki, promocji i ochrony zdrowia w realizacji podjętych zadań.
  3. Organizowanie dodatkowych zajęć dla uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych oraz możliwości finansowych organu prowadzącego.
  4. Współdziałanie z PP-P oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom.
  5. Współpraca z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki zdrowotnej.

 

Diagnoza sytuacji  socjalno – bytowej i wychowawczej

  1. Społeczność szkolną szkoły podstawowej tworzy :

- 27 uczniów uczęszczających do klas I – VII ( w tym 4 nauczania indywidualne)

- 8 uczniów  zajęć rewalidacyjno – wychowawczych, w tym wobec 6 uczniów, prowadzone jest nauczanie indywidualne

 

Klasa

I  - II - III

IV

 IVa-V

IV b

VI-VII

Łącznie

Ilość uczniów

7

4

4

4

8

27

Ilość chłopców

4

1

3

3

6

17

Ilość dziewcząt

3

3

1

1

2

10

 

  1. Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 7 Specjalnej im. Jana Pawła II pochodzą ze środowisk zamieszkujących:

 

Środowisko zamieszkania uczniów

Dom rodzinny

DPS A-stów

Tereny miejskie

Tereny wiejskie

 

26

1

(nauczanie indywidualne)

 

14

 

11

 

Osiem uczennic zajęć rewalidacyjno – wychowawczych są pensjonariuszkami   Domów Pomocy Społecznej dla Dzieci i Młodzieży w Augustowie oraz Studzienicznej.

 

Uczniowie pochodzą z rodzin ze zróżnicowaną sytuacją socjalną /  materialną. Jeden uczeń obecnie przebywa w rodzinie zastępczej.

W szkole 6 rodzin korzysta z pomocy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

Sześciu uczniów korzysta dodatkowo z oferowanych zajęć w ramach Specjalistycznych Usług Opiekuńczych.

 

Warunki socjalno – bytowe rodzin

Ilość rodzin

Bardzo dobre

13

Dobre

12

wystarczające

2

Złe

-

 

  1. Zatrudnienie rodziców ma wpływ warunki socjalne rodzin, przedstawia się w następujący sposób:

 

Rodzaj

zasiłek pielęgnacyjny/ rehabilitacyjny

bezrobotni

podjęta praca zawodowa

gospodarstwo rolne

Matka

14

3

7

1

Ojciec

2

2

15

3

 

 Poza granicami kraju - troje rodziców podejmuje pracę zawodową.

 

  1. Liczebność osób w rodzinie:

Ilość dzieci w rodzinie

1

2

3

4

Ilość rodzin

11

3

7

1

 

  1. Występujące trudności w zachowaniu wśród uczniów:

 

Rodzaj zachowań

Agresja słowna

Agresja fizyczna

Brak reakcji na polecenia

Stereotypie ruchowe / sensoryzmy

Zachowania ryzykowne -bezpieczeństwo

Auto -

agresja

Ilość wystąpień wśród uczniów

3

 

4

6

8

 

8

 

2

 

 

Wartości wychowawcze i profilaktyczne

Podmiotem działań jest konkretna osoba.

  1. Główną wartością w procesie wychowania jest wyzwalanie bezpiecznej aktywności dziecka pamiętając, iż każde posiada swoiste uzdolnienia i braki.
  2. Rozwijanie dociekliwości poznawczej powinno być ukierunkowane na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna.
  3. Oddziaływania wychowawcze i profilaktyczne cechują się życiową użytecznością i powinny wdrażać ucznia do samodzielności społecznej. Naczelna zasada wychowania brzmi: „do życia przez życie”.
  4. Każde dziecko ma prawo do dobra własnego i odnalezienia swojego miejsca w świecie.
  5. Poszczególni uczniowie rozwijają się we właściwym sobie tempie, do tego tempa więc należy dostosować zakres działań wychowawczych.
  6. Wychowanie i profilaktyka muszą być oparte na zainteresowaniach uczniów, które są podstawowym kryterium doboru materiału i środków nauczania.
  7. Za fundamentalną zasadę uznaje się podążanie osobistą ścieżką ucznia, czyli stwarzanie możliwości a nie wymagań.
  8. Każdy uczeń musi mieć stworzone warunki do podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej i religijnej.
  9. Każdy uczeń musi mieć stworzone warunki do nauki porozumiewania się z otoczeniem w najpełniejszy sposób, werbalnie lub pozawerbalnie z wykorzystaniem znanych sposobów porozumiewania się (także wspomagających i alternatywnych metod komunikacji – AAC)
  10. Każdy uczeń mógł uczestniczyć w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości, znając i przestrzegając ogólnie przyjęte normy współżycia, zachowując prawo do swojej indywidualności;
  11. Każdy uczeń by posiadł rzeczywisty obraz samego siebie w oparciu o pozytywne poczucie własnej wartości oraz umiejętność dostrzegania swoich mocnych i słabych stron.

 

PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNYCH NA ROK SZKOLNY 2017/2018   

L.p.

Cele

Sposoby realizacji

Formy realizacji

1.

Wszechstronne poznanie uczniów i ich potrzeb w środowisku szkolnym i rodzinnym.

1.Przeprowadzenie wywiadów środowiskowych z rodziną / opiekunami uczniów

2.Obserwacja zachowań uczniów podczas zajęć i kontaktów z rówieśnikami.

3.Diagnoza sytuacji wychowawczej i socjalno – bytowej uczniów.

4. Diagnoza potrzeb i zainteresowań uczniów w ramach dodatkowych zajęć pozalekcyjnych.

Indywidualne rozmowy z rodzicem / opiekunem uczniów; rozmowy z uczniem;

Diagnoza potrzeb wychowawczo - opiekuńczych

2.

Wdrażanie do życia w społeczności uczniowskiej

1.Organizowanie i udział w uroczystościach szkolnych.

2.Omówienie regulaminu klasowego i szkoły

3.Dbanie o wystrój klasy.

4.Wdrażanie uczniów do systematycznego udziału w zajęciach szkolnych.

5.Poszanowanie godności osobistej i nietykalności cielesnej.

6. Realizacja programu integracyjnego „razem się uczymy, razem się bawimy”.

Przygotowanie imprez i uroczystości szkolnych; zawieranie kontraktów klasowych; przygotowanie gazetek i dekoracji tematycznych, uczestnictwo w zajęciach związanych z projektem

3.

Kształtowanie prawidłowych postaw społecznych, norm  i zasad kultury, wychowanie do wartości.

1.Wdrażanie do postępowania zgodnie z obowiązującymi zasadami.

2. Wyrabianie nawyku poszanowania dla własności osobistej i społecznej oraz pracy własnej i innych ludzi.

3. Dbanie o prawidłowe relacje między uczniami w klasie oraz uczniami innych klas.

4. Kształtowanie u uczniów prawdomówności, szacunku dla rówieśników i dorosłych, życzliwości, odpowiedzialności, niesienia pomocy.

5. Nauka umiejętności rozwiązywania konfliktów.

6. Dokonywanie bieżącej oceny postępowania uczniów. Opracowanie i wdrożenie systemów motywacyjnych w klasach.

7. Wzmacnianie pozytywnych zachowań.

8. Wyrabianie zwyczaju składania życzeń okolicznościowych.

9. Identyfikacja własnych danych osobowych

10. Rozwijanie motywacji do porozumiewania się drugą osobą, komunikowanie potrzeb i stanów emocjonalnych, zarówno za pomocą mowy jak i wspomagających oraz alternatywnych metod komunikacji.

11. Uczenie się umiejętności kontroli własnych zachowań i kształtowanie niezależności uczuciowych.

Realizacja zajęć tematycznych; aranżacja zajęć i sytuacji zadaniowych; realizacja zajęć wychowawczych; ćwiczenia praktycznych  zachowań społecznych; korygowanie niepożądanych postaw; wprowadzenie systemu motywacyjnego w klasie.

4.

Troska o wszechstronny i prawidłowy rozwój uczniów

1.Indywidualizacja wymagań w stosunku do uczniów o różnych poziomach rozwoju psycho - emocjonalnego.

2. Aktywizowanie uczniów w czasie zajęć.

3. Monitoring i wykorzystanie danych z przeprowadzonej wielospecjalistycznej diagnozy ucznia  profilem psychoedukacyjnym PEP – R. Określenie obszarów wsparcia edukacyjno – terapeutycznego (naśladowanie, komunikacja, motoryka) wymagających stymulacji.

4.Realizacja szkolnego programu „Mali kucharze”. 

5. Zajęcia promujące zdrowe odżywianie i aktywny styl życia.

6. Kształtowanie samodzielności w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb.

7. Kształtowanie umiejętności bycia asertywnym, nauka odmawiania.

Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej; atrakcyjna organizacja zajęć; realizacja dodatkowych zajęć stymulujących rozwój ucznia; analiza indywidualnych potrzeb uczniów; stymulacja uczniów w obszarze: naśladownictwo, komunikacja, motoryka, udział w różnych zawodach sportowych, turystyce i krajoznawstwo

5.

Edukacja czytelnicza i medialna

1.Propagowanie kultury żywego słowa: upowszechnianie zwrotów grzecznościowych, wdrażanie do zainteresowań książką.

2.Poznanie placówek kultury,  kontynuowanie współpracy i  cyklicznych spotkań organizowanych w bibliotece dziecięcej, Augustowskich Placówek Kultury, Szkole Muzycznej, kino, itp.

3. Kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania się w miejscach użyteczności publicznej i na uroczystościach szkolnych.

4.Realizacja ogólnopolskiego programu „Czytająca szkoła” w ramach kampanii „Cała Polska czyta dzieciom” i programu „Spotkania z książką”

4. Korzystanie z technologii informacyjno i komunikacyjnej z uwzględnieniem urządzeń i programów specjalistycznych zwłaszcza ułatwiających komunikowanie się i innych czynności.

Współpraca z APK, ośrodkami i instytucjami kultury; prowadzenie zajęć czytelniczych; organizacja wycieczek tematycznych; organizacja zajęć z wykorzystaniem technologii komputerowej

6.

Przygotowanie uczniów do udziału w życiu społecznym

1.Uczenie szacunku do symboli narodowych, historii miasta, regionu, kraju.

2.Udział w uroczystościach poświęconych ważnym wydarzeniom lokalnym i patriotycznym.

3. Miejsca pamięci narodowej w naszym mieście.

4.Poznanie sylwetki Patrona Szkoły Jana Pawła II. Poznanie ceremoniału szkoły.

5.Realizacja szkolnych akcji charytatywnych ( zbiórka nakrętek itp.)

6. Rozwój zainteresowań środowiskiem lokalnym i przyrodniczym

7.Organizacja wycieczek tematycznych w celu poznania miejsc usługowych i użyteczności publicznej w naszym mieście

8. Współpraca z wolontariuszami augustowskich szkół.

Realizacja ośrodków tematycznych; organizacja gazetek tematycznych, wystawy prac plastycznych, przygotowanie plakatów, prezentacji multimedialnych.

7.

Edukacja prozdrowotna i profilaktyczna

1.Kształtowanie nawyków zdrowotnych poprzez rozwój fizyczny.

2. Stały kontakt ze szkolną pielęgniarką, współpraca z sanepidem.

3.Wdrażanie uczniów do troski o higienę osobistą i dbania o estetykę wyglądu.

4. Wdrażanie do korzystania z urządzeń sanitarnych.

5. Regularne stosowanie ćwiczeń śródlekcyjnych.

6. Nauka bezpiecznego zachowania się na terenie szkoły i w środowisku.

7. Zwrócenie uwagi na uczniów z wadami fizycznymi – realizacja zajęć rewalidacyjnych ruchowych (gimnastyka korekcyjna).

8. Realizacja tematów o zasadach bezpieczeństwa w czasie przerw szkolnych (święta, ferie zimowe, wakacje).

9.Nauka umiejętności spędzania wolnego czasu.

10. Realizacja tematów z zakresu zdrowego odżywiania.

11. Działania profilaktyczne zapobiegające nałogom.

12. Realizacja programu „Owoce w szkole”

13. Realizacja ogólnopolskiego programu Fundacji WOŚP „Ratujemy i uczymy ratować”

Diagnoza możliwości i umiejętności fizycznych uczniów; organizacja zajęć o tematyce prozdrowotnej i profilaktycznej; wystawy prac plastycznych; gazetki tematyczne; ćwiczenia praktyczne; zajęcia plenerowe; nauka realizacji planu dnia.

Współpraca z pielęgniarką, sanepidem.

8.

Edukacja ekologiczna i przyrodnicza

1.Opieka nad roślinami w klasie.

2.Zapoznanie uczniów ze znaczeniem ochrony przyrody.

3. Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska naturalnego.

4. Nauka zasad recyklingu – segregowania surowców wtórnych.

5. Wpływ człowieka na środowisko przyrodnicze (pozytywny i negatywny)

6. Współpraca z Nadleśnictwem Augustów – organizacja ścieżek dydaktycznych

Opieka nad kącikiem przyrody; współpraca z Nadleśnictwem Augustów;  praktyczne ćwiczenia; oglądanie filmów edukacyjnych, poglądowych, wycieczki tematyczne, ścieżki dydaktyczne, itp.

9.

Prace na rzecz szkoły i środowiska

1.Wdrażanie do utrzymania ładu i porządku.

2.Troska o podręczniki , przybory i materiały szkolne.

3. Dbanie o estetykę klasy.

4.Dokarmianie ptaków w zimie.

5.Wdrażanie uczniów do pomocy rodzicom w pracach domowych.

Ćwiczenia praktyczne, nauka umiejętności w zakresie samodzielności.

10.

Wychowanie komunikacyjne – poszerzenie wiedzy na temat bezpiecznego zachowania się poza szkołą

1.Zapoznanie uczniów z podstawowymi zasadami ruchu drogowego.

2.Zwrócenie uwagi uczniów na zachowanie bezpieczeństwa w drodze do i ze szkoły.

3. Zwracanie uwagi na bezpieczne przemieszczanie się, jako pieszy uczestnik w ruchu drogowym.

4. Realizacja programu „Ratujemy i uczymy ratować” Fundacji WOŚP

Współpraca z Komendą Powiatową Policji; Komendą Powiatową Państwowej Staży Pożarnej i instytucjami zajmującymi się zdrowiem i bezpieczeństwem

11.

Współpraca z rodzicami

1.Organizacja systematycznych spotkań z rodzicami przez wychowawców klas.

2.Indywidualne rozmowy wspierające rodziców w pracy z uczniem niepełnosprawnym.

3. Zapraszanie rodziców na warsztaty, pogadanki wynikające z bieżących potrzeb.

4. Udział Rodziców w uroczystościach szkolnych.

5. Włączanie Rodziców do organizacji wycieczek / zajęć plenerowych.

6. Podkreślenie wartości rodziny, pogłębienie więzi rodzinnych.

7.Organizacja spotkań edukacyjno  - szkoleniowo - konsultacyjnych dla rodziców nt. istoty terapii i edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w poszczególnych sferach rozwoju, wynikających z przeprowadzonego badania ankietowego wśród rodziców.

8. Współpraca rodziców z PP – P w Augustowie poprzez ofertę edukacyjną.

Spotkania, warsztaty, pogadanki tematyczne; organizacja zajęć tematycznych w klasie.

12.

Organizacja pomocy i wsparcia dla uczniów.

1.Zapewnienie opieki świetlicowej.

2.Współpraca podczas organizacji dowozu uczniów do i ze szkoły.

3. Poznanie sytuacji materialno – bytowej uczniów i ich rodzin.

4. Pomoc w realizacji Programu Rządowego „Wyprawka szkolna”.

5. Pomoc w realizacji programu rządowego „Dotacja celowa”

Współpraca z ośrodkami GOPS, MOPS.

 

Monitorowanie efektów działalności wychowawczej i profilaktycznej

 

Zakładamy, że w wyniku systematycznego, skorelowanego i spójnego oddziaływania uczeń :

- ma poczucie przynależności do społeczności szkolnej, środowiska lokalnego, regionu i kraju,

- jest samodzielny w zakresie podstawowej samoobsługi,

- przestrzega zasad i norm społecznie akceptowanych obowiązujących w klasie, na terenie szkoły, w kontaktach z innymi osobami, w miejscach publicznych,

- przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa

- rozumie podstawowe zasady profilaktyki w zakresie zdrowia i higieny 

- ma poczucie własnej wartości,

- zachowuje się adekwatnie do sytuacji,

- kształtuje i rozwija własne predyspozycje i zdolności,

- podejmuje współpracę, rozwija umiejętność mówienia o sobie, zgłaszania swoich potrzeb.

 

Ewaluacja programu

 Ewaluacja programu zostanie przeprowadzona w czerwcu 2018 r. poprzez:

  1. Obserwację i ocenę ucznia pod względem rozwoju jego umiejętności, sposobu zachowania oraz przestrzegania norm społecznie akceptowanych.
  2. Uzyskiwanie stosownych informacji zwrotnych od rodziców – w zależności od potrzeb.
  3. Spotkania zespołu nauczycieli szkoły podstawowej w celu opracowania wniosków i propozycji zmian na kolejny rok szkolny.

 

Udostępniający: Zespół Szkół Specjalnych w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Roman Krzyżopolski

Data wytworzenia: 2017-09-29

Wprowadzający: Danuta Szarowicz

Data modyfikacji: 2017-10-06

Opublikował: Danuta Szarowicz

Data publikacji: 2017-10-06