WSO
Założenia wstępne.
§ 1. Wewnątrzszkolny system oceniania opracowany w Zespole Szkół Specjalnych w Augustowie dotyczy oceniania uczniów i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim oraz uczniów z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi.
§ 2. Wewnątrzszkolne ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu jego rozwoju psychofizycznego i postępów w opanowywaniu przez niego nowych umiejętności i wiadomości.
§ 3. Ocenianie odbywa się według szczegółowo opracowanych kryteriów zawartych
w systemie oceniania uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, uczniów z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi w klasach szkoły podstawowej specjalnej, gimnazjum specjalnego i szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz w systemie oceniania uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim w zespołach rewalidacyjno-wychowawczych.
Rozdział I
Cel i zakres oceny wewnątrzszkolnej.
§ 4. 1.Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
-
wspieranie ucznia w jego rozwoju psychofizycznym i adaptacji społecznej,
-
uzyskanie obiektywnych informacji o rozwoju ucznia i o jego bieżących postępach w poszczególnych obszarach oddziaływania dydaktyczno-wychowawczego i rewalidacyjnego,
-
ustalenie kierunków oddziaływań pedagogicznych,
-
wdrażanie nauczycieli do systematycznego monitorowania efektów swoich metod pracy z uczniem upośledzonym umysłowo,
-
umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej i rewalidacyjnej,
-
informowanie rodziców (opiekunów) o osiągnięciach edukacyjnych ucznia oraz jego potrzebach rozwojowych w celu uczynienia rodziców osobami współodpowiedzialnymi za proces rewalidacji .
2.Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w Statucie szkoły.
3. Dla uczniów niepełnosprawnych można przedłużyć okres nauki na każdym etapie edukacyjny o jeden rok, zwiększając proporcjonalnie wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Decyzję o przedłużeniu okresu nauki uczniowi niepełnosprawnemu podejmuje Rada Pedagogiczna, po uzyskaniu pozytywnej opinii zespołu, którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno - pedagogicznej, o którym mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, oraz zgody rodziców ucznia.
§ 5. 1. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje :
-
opracowanie szczegółowych kryteriów oceny opisowej postępów rozwojowych ucznia,
-
opracowanie, zgodnego z programem szkoły, zestawu ogólnoszkolnych narzędzi dokonywania oceny opisowej poziomu rozwoju ucznia,
-
bieżące diagnozowanie i opisywanie zasadniczych obszarów funkcjonowania ucznia,
-
ustalanie kryteriów oceniania zachowania,
-
ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
-
ustalanie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
-
ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
Rozdział II
Zasady i kryteria oceniania.
§ 6. 1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry. Na koniec każdego semestru dokonuje się podsumowania osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określanych w szkolnym planie nauczania i ustalenia ocen klasyfikacyjnych oraz ocen z zachowania.
2. Klasyfikacja śródroczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym , ucznia z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjno- terapeutycznego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
3. Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, ucznia z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i jego zachowania w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
4. Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, ucznia z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjno- terapeutycznego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
5. Oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a ocenę z zachowania wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli.
6. Oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Ocena klasyfikacyjna roczna ( semestralna ) z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie wpływa na promocję do klasy programowo wyższej ( na semestr programowo wyższy ) ani na ukończenie szkoły.
7. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
8. Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi promuje się do klasy programowo wyższej uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia w porozumieniu z rodzicami ( prawnymi opiekunami ).
9. O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi postanawia na zakończenie klasy programowo wyższej Rada Pedagogiczna uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia w porozumieniu z rodzicami ( prawnymi opiekunami ).
10. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
11. 1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony w tej opinii.
2. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony.
12. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
13. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia bierze się pod uwagę następujące kryteria:
-
wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
-
postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
-
dbałość o honor i tradycje szkoły,
-
dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych osób,
-
dbałość o piękno mowy ojczystej,
-
godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
-
okazywanie szacunku innym osobom
14. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia gimnazjum bierze się również pod uwagę jego udział w projekcie edukacyjnym , określając stopień aktywności ucznia, wpływ jego zaangażowania na prezentację i efekty projektu.
§ 7. W klasach dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, uczniów z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz w zespołach rewalidacyjno-wychowawczych ocena semestralna i roczna ma postać oceny opisowej.
§ 8. 1. Nauczyciel zobowiązany jest do dokonania diagnozy pedagogicznej ucznia.
2.Sformułowana na piśmie diagnoza stanowi jednocześnie ocenę rozwoju ucznia.
3.Prawidłowa diagnoza powinna pokazać wszystkie dane na temat dziecka w zakresie :
-
historii rozwoju ucznia,
-
rodzaju, stopnia i zakresu niepełnosprawności,
-
traumatycznych doświadczeń związanych z procesem leczenia,
-
prognoz medycznych rozwoju fizycznego,
-
środowiska rodzinnego ucznia,
-
sposobów komunikowania się z otoczeniem oraz rozwoju mowy ucznia,
-
rozwoju motorycznego i sprawności manualnej ucznia, rozwoju funkcji poznawczych.
§ 9. Diagnoza pedagogiczna nie jest i nie może być jednorazowym wydarzeniem-jest ciągłym procesem. Porównując ją z poprzednią diagnozą uzyskujemy informację na temat dynamiki rozwoju ucznia.
§ 10. Aby ocenić rozwój dziecka, niezbędne jest ponawianie diagnozy pedagogicznej w określonych odstępach czasu- nie rzadziej niż raz w roku, a najlepiej raz w semestrze.
§ 11. Ocena opisowa powinna uwzględniać wszystkie zasadnicze obszary funkcjonowania ucznia. Powinna akcentować postępy i nowe osiągnięcia ucznia, a nie skupiać się na tym, czego nie był on w stanie osiągnąć.
§ 11a. 1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić na piśmie zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno- wychowawczych.
2. W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
-
w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, przegląd jego prac oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
-
w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
3. Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
4. W skład komisji wchodzą:
-
w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
-
dyrektor szkoły - jako przewodniczący komisji,
-
nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
-
dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu prowadzących takie same zajęcia edukacyjne;
-
w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a)dyrektor szkoły - jako przewodniczący komisji,
b)wychowawca klasy,
c) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
d) psycholog,
e)przedstawiciel Rady Rodziców.
5. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 lit b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
6. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
-
Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
-
W przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a) skład komisji,
b) termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1,
c) zadania (pytania) sprawdzające,
d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
-
w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
-
skład komisji,
-
termin posiedzenia komisji,
-
wynik głosowania,
-
ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
-
Do protokołu, o którym mowa w ust. 7 pkt 1, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzła informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
-
Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
§ 12. 1. Sposób prowadzenia dokumentacji:
-
Nauczyciele na bieżąco odnotowują obserwacje postępów ucznia w zeszytach lub arkuszach obserwacyjnych.
-
Każdy uczeń posiada teczkę z własnymi pracami lub kartami pracy.
-
Ocena opisowa powinna być zakończona wnioskami do dalszej pracy.
-
Wszystkie dokumenty oceny opisowej ucznia kompletuje wychowawca zespołu edukacyjnego.
-
a) Wewnątrzszkolne ocenianie uczniów jest dokumentowane w dzienniku lekcyjnym. Zasady prowadzenia dzienników lekcyjnych regulują odrębne przepisy.
-
Szkoła prowadzi dla każdego ucznia przez okres jego nauki w danej szkole arkusz ocen ucznia . Zasady prowadzenia arkusza ocen ustalają odrębne przepisy.
-
W teczce ucznia w sekretariacie szkoły przechowuje się orzeczenie poradni psychologiczno - pedagogicznej, decyzję organu prowadzącego, dotyczącą skierowania ucznia do właściwej formy realizacji obowiązku szkolnego oraz wniosek rodziców z prośbą o przyjęcie do szkoły.
-
Uczniom z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi wydaje się świadectwa szkolne promocyjne oraz świadectwa ukończenia szkoły. Zasady wydawania i wzorów świadectw regulują odrębne przepisy.
§ 13. 1. Nauczyciele w diagnozowaniu i ocenianiu poziomu rozwoju ucznia stosują następujące metody i narzędzia:
-
diagram oceny postępów w rozwoju społecznym H.C. Gunzburga,
-
diagram rozwoju klasy życia (Suwałki, 1995, WOM),
-
arkusz obserwacyjny ucznia upośledzonego umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym,
-
kartę oceny opisowej ucznia,
-
arkusz diagnozy logopedycznej,
-
program J. Kielina dla uczniów z głębokim stopniem upośledzenia umysłowego,
-
kartę diagnozy warunków życia i rozwoju ucznia zespołu rewalidacyjno-wychowawczego,
-
arkusz diagnozy funkcjonalnej ucznia z głębokim stopniem upośledzenia umysłowego,
-
arkusz obserwacji wiadomości i umiejętności ucznia szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy,
-
kwestionariusz analizy stanowiska pracy,
11)arkusz diagnozy i oceny funkcjonowania ucznia z autyzmem.
Rozdział III
Sposoby informowania rodziców i opiekunów o osiągnięciach uczniów.
§14. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje rodziców (opiekunów) o zasadach szkolnego systemu oceniania .Rodzice (opiekunowie) potwierdzają fakt zapoznania się z WSO własnoręcznym podpisem, złożonym w obecności wychowawcy klasy.
§15. 1. Rodzice (opiekunowie) mają prawo do informacji o postępach rozwojowych ucznia
-
w czasie spotkań klasowych,
-
podczas kontaktów indywidualnych,
-
w formie pisemnej, opracowanej przez wychowawcę lub zespół pedagogów.
§16. 1. Wychowawca klasy zobowiązany jest do przeprowadzenia następujących spotkań z rodzicami (opiekunami) :
-
w pierwszym miesiącu nauki- zebranie informujące rodziców o sporządzonej diagnozie pedagogicznej, o planie pracy z zespołem edukacyjno-terapeutycznym oraz o planach pracy indywidualnej z uczniem, zasadach dokonywania oceny opisowej ucznia,
-
w trzecim miesiącu nauki I i II semestru- zebranie informujące rodziców o postępach rozwojowych ucznia oraz przekazujące wskazówki do pracy z dzieckiem w domu,
-
po I semestrze -zebranie podsumowujące pracę dydaktyczno-wychowawczą i rewalidacyjną z uczniami.
§17. W przypadku pojawiających się istotnych niepowodzeń w rozwoju umiejętności ucznia nauczyciel powinien niezwłocznie poinformować o tym jego rodziców (opiekunów), wychowawcę klasy i dyrektora szkoły.
Rozdział IV
Prawa uczniów. Prawa rodziców. Prawa nauczycieli.
§18. 1. Uczeń ma prawo do:
-
przeprowadzenia pełnej i kompleksowej diagnozy, ukazującej mocne strony i formy wspierania jego rozwoju,
-
uzyskania informacji o swoich postępach rozwojowych,
-
wzmacniania pozytywnego nawet niewielkich postępów,
-
nie wartościowania negatywnego braku postępów,
-
rozwoju we własnym tempie,
-
stworzenia mu optymalnych warunków do rozwoju.
§19. 1. Rodzice mają prawo do:
-
do poznania pełnej i kompleksowej diagnozy dziecka, ukazującej mocne strony i formy wspierania jego rozwoju,
-
znajomości zasad i kryteriów oceny opisowej ucznia,
-
jawności oceny opisowej i otrzymania jej w formie pisemnej,
-
wglądu w prace swego dziecka,
-
otrzymania wskazówek służących pracy rewalidacyjnej w domu ucznia.
§ 20. 1. Nauczyciel ma prawo:
-
do współpracy z rodzicami we wspieraniu i ocenianiu rozwoju ucznia,
-
do pomocy od dyrektora szkoły, logopedy i pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w sprawach związanych z ocenianiem uczniów.
Postanowienia końcowe
§ 21. Niniejszy dokument jest elementem Statutu Zespołu Szkół Specjalnych w Augustowie.
Wszelkie zmiany w dokumencie wprowadza się w trybie wprowadzania zmian w Statucie Zespołu Szkół Specjalnych.
§ 22. Wewnątrzszkolny System Oceniania przed jego zatwierdzeniem jest konsultowany z Radą Rodziców Zespołu Szkół Specjalnych.